Onderscheidend?
Onderscheidend?
Dit artikel verscheen eerder op INTO Business
Iedere ondernemer is ooit voor zichzelf begonnen, heeft de sprong in het diepe gewaagd en al zijn zekerheden opgegeven in ruil voor het ongewissebestaan van ondernemer.
En zo ontstaat er, vaak puur op het karakter van de ondernemer, een geheel eigen toko met eigen kracht, eigen eigenaardigheden en eigen zwaktes, kortom een geheel eigen DNA. Bij het eerste succes van dat DNA sta je daar niet bij stil. Je geniet er simpelweg van of hebt überhaupt de tijd niet om er bij stil te staan, maar naarmate je bedrijf groeit en anderen om je heen stukjes van de verantwoordelijkheid gaan dragen komt toch die vraag omhoog: wat is ons DNA? Hoe uit zich dat en vooral: hoe laten we het zien aan onze leveranciers, klanten, medewerkers?
Tja, dat blijkt een hele lastige opgaaf te zijn. Iedereen roept immers: wij zijn de beste, wij zijn betrokken, wij kijken niet op een uurtje, wij zijnbetrouwbaar, etc. Allerlei gemeenplaatsen die werkelijk iedere ondernemer in min of meerdere mate oprecht zal voelen en veelal slechts ten delesuccesvol zal belijden. Zeker als de onderneming groeit en de ondernemer zelf niet meer alles kan doen.
En zo blijkt dat het onderscheidend vermogen van menig ondernemer, zeker als die de kinderschoenen achter zich heeft gelaten, ronduit belabberd is. Ja, jouw bedrijfs-DNA en alles waar dat voor staat, mag dan een pareltje vormen in ondernemersland, maar zolang je daar niet een duidelijke én onderscheidende boodschap van weet te maken, blijft het tobben.
Gelukkig kan je dan wel altijd vertrouwen op je medewerkers en klanten om als ambassadeur op te treden en jouw DNA over de bühne te brengen. Zorg je daar goed voor, dan hoef je helemaal niet meer onderscheidend te zijn. En zo simpel kan het ondernemerschap af en toe ook gewoon zijn.
Hoofdkantoor
Hoofdstraat 2
2351 AJ Leiderdorp
bel ons
071-5422720