Het gesprek: Over helden, maatschappelijke betrokkenheid en trots
Het gesprek: Over helden, maatschappelijke betrokkenheid en trots
Dit gesprek verscheen eerder op INTO Business
Vanaf de eerste dag zet HBK zich in voor de stad Leiden. Voor Rabobank Leiden-Katwijk zit de actieve maatschappelij ke betrokkenheid eveneens in het DNA. En wie of wat is een held eigenlijk en waarom? Over deze thema’s gingen Marius Hovius van Rabobank Leiden-Katwijk en Thijs Hemmes van HBK met elkaar in gesprek. Plaats van handeling: een spreekkamer met uitzicht op het water van de Rijn in de fraaie kantoorvilla van HKB in Leiderdorp.
Over deze thema’s gingen Marius Hovius van Rabobank Leiden-Katwijk en Thijs Hemmes van HBK met elkaar in gesprek. Plaats van handeling: een spreekkamer met uitzicht op het water van de Rijn in de fraaie kantoorvilla van HKB in Leiderdorp.
‘Door de verhalen herken ik steeds meer helden onder onze medewerkers’
De sfeer is direct amicaal. Thijs is net terug van een bokstraining en heeft er duidelijk zin in. Ook Marius is opgewekt en ontspannen als hij vol bewondering over het mooie pand de spreekkamer binnenstapt. Vandaag schijnt de zon. Hoe anders was dat op de dag van hun kennismaking. De twee mannen herinneren zich nog goed hoe zij elkaar voor het eerst spraken in een open boot en de regen met bakken tegelijk uit de hemel viel. Nat en koud maakten ze een tocht van zo’n twee uur in gezelschap van anderen om vooruit te kijken naar de nieuwe opzet van de Lakenfeesten, het Grachtenconcert en het Singelparkdiner als opvolger van Leiden Culinair. Zo’n uitje verbroedert en vergeten ze niet snel.
Betrokken
Thijs: “Hoewel tweederde van onze klanten zich elders in de Randstad bevindt, is Leiden voor ons de plek om een deel van het verdiende geld terug te geven. Alle medewerkers doen daarin mee. De manier waarop we dat doen zorgt voor veel verbinding, zowel intern bij de eigen medewerkers als extern richting klanten. Ook bij de werving van nieuwe medewerkers is een positief effect merkbaar. Het merk HBK staat inmiddels voor lokale zichtbaarheid en oprechte betrokkenheid bij allerlei initiatieven in de stad Leiden. Iets waarmee we ons als kantoor onderscheiden. Onze medewerkers zijn ons meest waardevolle goed. Veel collega’s zijn zo betrokken, dat ze jarenlang aan HBK verbonden blijven.” Marius herkent dit. “Omdat ik nog niet zo lang in deze regio werk, is dit een onderwerp waar ik mij veel mee bezig houd. Waarom wil iemand bij Rabobank werken of bij ons bankieren? Volgens mij doe je dat omdat je er mensen kent, je er betrokken voelt, én vanwege de maatschappelijke betrokkenheid. Er zijn zoveel thema’s waar we als bank op inspelen door mensen bij elkaar te brengen, te verbinden en samen te werken aan toegevoegde waarde voor de regio. Denk bijvoorbeeld aan zaken als de overspannen woningmarkt, de energietransitie of het bevorderen van meer sociale cohesie.”
Zichtbaar
Thijs vindt het positief dat de Rabobank zo zichtbaar en toegankelijk is. “Voor een afspraak hoef je niet naar Amsterdam of Rotterdam. Nee, je kunt gewoon nog lokaal afspreken. Of telefonisch advies inwinnen omdat alle gegevens via de online systemen bekend zijn.” Marius: “Om zo zichtbaar in de markt te blijven, moeten we continu vernieuwen. Dat betekent voor ons bij voorbeeld dat we niet jarenlang dezelfde doelen steunen, maar er bewust voor kiezen om nieuwe initiatieven via kennis, netwerk of financieel vooruit te helpen. Daar ligt ook onze meerwaarde, om te zorgen dat die van de kant komen. Een club of vereniging moet zichzelf op een gegeven moment kunnen bedruipen zonder afhankelijk te zijn van jaarlijkse support. De kaders daarvoor worden door de lokale Leden en de Ledenraad gemaakt. Het gaat tenslotte om ‘coöperatief dividend’, zoals bij de jaarlijkse Rabo ClubSupport.”
Hoofdkantoor
Hoofdstraat 2
2351 AJ Leiderdorp
bel ons
071-5422720